lite tankar ur min hjärna

Jag har tänkt på en grej den senaste tiden. och läs detta, även om det är en lång text och ni itne gillar att läsa.
Hur viktigt en del saker kan vara för folk. Har sett på mitt eget liv och funderat på hur andra är och beter sig.

Varför pratar den där tjejen så mycket om sin nyfödde kusin? Eller varför pratar han om sin tjej hela tiden?
Troligtvis för att de tycker det är viktigt och intressant i deras liv. Man pratar ju om det för en anledning.
Tänk om du ska åka på en konsert i helgen och är jättetaggad på det, och pratar om det hela tiden, det är ju viktigt för dig då? Om någon annan ska på konsert och pratar om det tänker man oftast: K!?
Man bryr sig inte, men tänk på hur viktigt det är för den personen.

Nu var kalas ett dåligt exempel men,
om någon är sur och tys helt plötsigt? Då har det troligtvis hänt något.
Vad gör man då? Tänker kanske usch va töntig hon är, jag orkar inte med den personen mer.
Men den personen är troligtvis tyst och sur för en anledning? Det är svårt att tänka så.
Om någon går på barer, ligger runt med folk, beter man sig inte så för en anledning? Om du hade varit i samma situation, hade du varit nåt bättre då?

Ett till exempel, någon får IG på ett prov och faller sönder. Är det inte viktigt för den personen då? Man faller inte sönder utan en anledning. Även om du inte tycker det är någon big deal, tycker nog den personen det,
Eller olika val man gör i livet, man prioriterar olika, och det kan vara viktigt för en själv.

Det är något jag inte är bra på men vill arbeta med och bli bättre på, att förstå att det är viktigt, att de personerna gör det för en anledning.
Att inte "anta" något, utan verkligen sätta mig in i situationen innan jag säger eller tänker något.

Nu kanske inte ni förstår vad jag menar, men läs det igen. Tror detta är jätteviktigt och kan göra mycket för klimatet vi lever i.

Kommentarer
Postat av: Daniel Wendefors

Bra insikter! Det finns alltid en anledning. Svårt ibland bara att orka ta hänsyn till allt, ibland tycker man bara att orka, kan dom inte bara skärpa sig... Men som sagt, så sant så sant.

2011-06-05 @ 18:36:28
URL: http://aliaspastorn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback